sobota 5. listopadu 2011

Makronky ve finále

Tohle je výstavní mazlík. Můžeme pozorovat krásnou nohu.


Můžeme pozorovat krásně lesklý a hladký povrch.





Tak a tohle je má makronková evoluce. Ani se mi nechce věřit, že ty první čtyři jsem taky pekla já, když je tak "snadné" upéct makronku jako malovanou:-)

















   
      Níže najdete všechny mé rady, poznatky, postřehy, zkušenosti atd. sepsané pěkně na jednom místě.
Netvrdím, že mají všeobecnou vesmírnou platnost, jen se s vámi chci podělit o to, díky čemu jsem nakonec dospěla k touženému finále já.
     Makronky mají zkrátka svou hlavu a když se i vy rozhodnete, že budete mít svou hlavu, nejspíš to nedopadne dobře. U tohoto receptu je více než nutné dodržovat pravidla. Pokud má mít vejce pokojovou teplotu, tak ji fakt musí mít a žádné: "No jo, bohatě bude stačit, když ho vytáhnu z lednice 15 min předem." To vážně stačit nebude.

1. Vejce vytáhněte z lednice minimálně 3 hodiny předem.
2. Vyrobte si vlastní mandlovou mouku, bude chuťově mnohem lepší než ta hotová kupovaná.
Větší drobečky mandlí, které zůstanou v cedníku, nemilosrdně protlačte lžící.
Touto částí přípravy se zaobírejte, jak dlouho chcete.
3. Je NUTNÉ všechy sypké ingedience prosít přes jemné sítko - cukr moučka, mandlová mouka, kakao...
4. Pokud v receptu píší 75 g bílků, opravdu použijte 75 g, žádné "bajvoko".
5. Nádoba na šlehání bílků musí být dokonale čistá, žádný drobek, náznak mastnoty, kapka vody, bílky z předchozího šlehání...to samé se týká i metliček. Jinak nikdy nedosáhnete absolutní tuhosti sněhu.
6. Do bílků přihoďte pár zrníček soli a mixujte na malé otáčky. Postupně otáčky přidávejte. Trvá to jen chvilku a objeví se světlý našlehaný sníh plný drobných bublinek. Po lžících zašlehávejte cukr, sníh zbělá a vzduchové bublinky nebudou okem patrné. Správně našlehaný sníh se nehne z nádoby, pokud ji obrátíte dnem vzhůru. Špičky, které se po vytažení metliček objeví, se nebudou ohýbat, zůstanou stát krásně rovně.
Pozor, sníh můžete i přešlehat a pak už to nespravíte. Takže během šlehání bedlivě pozorujte, jak se chová. Jakmile jsou špičky pevné, přestaňte šlehat. Trvá to jen pár minut.
7. Sypké ingredience si promíchejte předem.
8. Tekutou a sypkou část promíchejte maximálně rychle a opatrně, abyste sníh příliš nepoškodili. Jakmile se obě části spojí a máte pocit, že jsou o něco hustší než potřebujete, začněte plnit cukrářský kornout. Následným pohybem stěrkou do kornoutu, mačkáním v kornoutu atd. směs ještě zřídne. Plnění kornoutu a následné stříkání musí proběhnout opravdu rychle, protože těsto každou další manipulací bude více a více řídnout.
9. Kornout si navlékněte na skleničku, plnění bude mnohem pohodlnější.
10. Použijte do kornoutu velkou hubičku.
11. Pod pečící papír si můžete připravit kolečkovou šablonu či stříkat od oka velikost, kterou preferujete. Pokud se vám omylem vytvořené špičky nespojily s makronkou v kompaktní hmotu, můžete plech zespodu poklepávat rukou či s ním párkrát ťuknout o stůl.
12. Makronky se malinko roztečou, pokud má těsto správnou tuhost, tak opravdu jen malinko. Uprostřed budou o něco vyšší a směrem k okrajům se budou mírně snižovat.
13. Pokud objevíte na povrchu vzduchovou bublinu, propíchněte ji hned. Těsto totiž začíná rychle schnout.
14. Nechte makronky na plechu v pokojové teplotě schnout alespoň 30 min. Těsto se hezky zatáhne, oschne a některé vzduchové bublinky, které při pečení způsobí popraskání povrchu, samy zmizí.
15. Pečte v předehřáté troubě a prvních 10 min ji rozhodně neotvírejte, makronky krásně nabydou.
16. Pečlivě hlídejte čas a makronky kontrolujte především v posledních minutách.
17. Budete se muset domluvit také se svou troubou. V té mé makronky chtějí sedět přesně uprostřed a mít teplotu tak o 15-20°C nižší než uvádí recept. Tohle ale vychytáte velice brzy.
18. Makronky nechte na plechu až do vychladnutí, jedině pak vám půjdou sundat hezky celé.
19. Na povrchu by měly být lehce křupavé a uvnitř vláčné rozplývající se na jazyku.

     Náplně mohou být různé. Já použila mascarpone smícháné s marmeládou nebo trochou rumu a cukru nebo klasický máslový krém se špetkou barviva.

     Co říci závěrem? Byly to opravdu perné dva dny. Nedokázala jsem myslet téměř na nic jiného. V hlavě mi pořád běželo: Tak co? Jakou teplotu příště? Jak to mám zamíchat? Kolik cukru mám použít?
Proto bych chtěla poděkovat Honzovi za jeho trpělivost a toleranci, protože ty dva dny jsem téměř i myslela jako makronka:-) Taky bych chtěla poděkovat svým přítelkyním a mamince, dva dny trpělivě snášely, že mým téměř jediným konverzačním tématem byly makronky. Velké díky patří i babičce, které mě zásobila dostatečným množstvím kvalitních domácích vajíček a já si mohla dovolit tolik pokusů.
Nyní opravdu spatřuji pravdu ve slovech Pana Cuketky, je život po a před makronkami...:-)
Zkuste je upéct, budu ráda, když se vám osvědčí alespoň některé mé rady, a můžete mi napsat, jak se vám povedly či poslat fotku.

Stálo to za to:-)




24 komentářů:

  1. Jasnenko, jsi poklad. 7x jsem delala nebo se spis pokousela o macarons a dopadla jsem jeste hure nez ty. Pak mi odesel slehac, kamaradka mi pujcila svuj. A JEN diky tvym postrehum jsem si rekla, ze to znovu zkusim. Kdybys nedala komentar k Meg v kuchyni, asi bych dopadla jako obvykle. ALE! Jen co jsem se drzela tvych postrehu - moje makarons vypadaly ve finale nadherne, dokonce se mi jako zazrakem podarilo tvarovat stejna kolecka! Udelala jsem je natural jako delala poprve Lucie (blog chez Lucie) a jako napln jsem chtela udelat cokoladovou penu, ale neztuhla mi, takze jsem pak udelala obycejnou napln z horke cokolady.. Dekuji ti z celeho srdce za tve postrehy, ktere mi pomohly dosahnout kyzeneho vysledku!

    OdpovědětVymazat
  2. a jen tak mimochodem, jsi velmi sikovna a vyrabis nadherne hracicky. Kdybys mi sem hodila svuj mail, poslala bych ti par fotek vyrobku me maminky. Dela tildy a jdou velmi dobre na odbyt. Jen pro tvou dalsi inspiraci...
    Hanka

    OdpovědětVymazat
  3. Milá Hanko, promiň, že na tvůj komentář reaguji až teď! Musím lépe kontrolovat komentáře u starších příspěvků. Tvé díky a hlavně to, že jsi se nebála vyzkoušet mé postřehy v praxi, mi udělaly nesmírnou radost! A vážím si i toho, že jsi mi tu zanechala tak hezký komentář. Já poprvé zkoušela náplň z mascarpone a marmelády, ale bylo to na prd, protože mascarpone makronky po pár hodinách rozmáčelo:-/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. A taky přijmi mou velikou gratulaci k tvému skvělému výkonu!:-) Když se člověku podaří macarons, ten den se potom stává takovým malým svátkem...;-)

      Vymazat
    2. Mne to neeeejdeeeee:-( popraskaly potvůrky... Ach jooo, budu musíte pořad dokola....

      Vymazat
    3. Nic si z toho nedělejte, Danielo, a v klidu je snězte:-) Mně momentálně špatně (už zase) kyne kváskový chleba...;-)

      Vymazat
  4. Děkuji i za tvou chválu svých šicích snah:-) Na maminčiny výrobky se moc ráda podívám.

    OdpovědětVymazat
  5. Tento týden jsem prošla stejným dvoudenním makronkovým šílenstvím jako ty, na tvou stránku jsem narazila až teď, kéž by to bylo dříve. Ale se vším naprosto souhlasím,rady jsou přesné a nejdůležitější je snad právě ta trouba ve které se to peče a trpělivost s přesností.
    odkaz na mé snažení:
    http://www.modrykonik.cz/fotoblog/beeruska/album/cesta-k-makronce/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Makronky máš velmi povedené - to asi díky těm dvěma pomocníkům!;-) Já mám teď dlouhou makronkovou pauzu, snad se brzy odhodlám k dalšímu pokusu. Děkuji za posvěcení rad.

      Vymazat
  6. Ach vyzeraju perfektne, ale kde je recept na toto dokonale dielo? :)
    Zuzana

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zuzano,

      recept je zde, přestože na první pokus nevyšel:
      http://u-jasnenky.blogspot.cz/2011/11/makronky-4.html

      info o pečení prvních zdařilých makronek je zde:
      http://u-jasnenky.blogspot.cz/2011/11/makronky-4.html

      Mnoho užitečných a profesionálních informací o jejich pečení najdeš zde: http://luciedvorakova.blogspot.cz/search/label/macarons

      Děkuju za komentář i chválu:-)

      Vymazat
  7. Dakujem za odpoved, makronky som robila podla uvedeneho receptu a drzala sa vsetych rad, tesila som sa ake mam krasne huste cesto a aj napriek tomu to nie su makronky ale skor cokoladove piskoty - co sa tyka vzhladu:) Chcem sa opytat ci pri peceni treba mat zapnuty horkovzduch alebo nie, dakujem.
    Zuzana

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Na makronkách je skvělé, že i když vzhled pokulhává, chuť je výborná:-) Budu držet palce pro příští pokus. Já nemám horkovzdušnou troubu, ani jsem v ní nikdy makronky péct nezkoušela.

      Vymazat
  8. Děkuji moc za podrobný popis a rady. Také jsem podlehla kouzlu makronek a pořád zkouším :D a lepší se to. Přesně jak říkáš, musí se to vychytat. Když jsem je dělala poprvé, tak první plech celkem dobrý, ale druhý? všechny makronky popraskaly :D možná je to i tím, že ten druhý plech byl hlubší než ten první. No ale postupně to vychytávám a jsem makronkama přímo posedlá :D pekla bych je pořád :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Lucie, obdivuji Tě pro Tvou vytrvalost, já mám již několik měsíců dlouhou makronkovou pauzu...měla bych svou prodlevu brzy ukončit a pustit se do dalšího pokusu. Komentáře pod tímto článkem jsou mi inspirací:-) Makronkám zdar a hladký povrch!

      Vymazat
  9. já se připojuji k poděkování .. díky díky díky

    OdpovědětVymazat
  10. já mám z toho furt takový hnusný placky :/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já je už rok nepekla, takže žádné nové rady momentálně nemám:-/

      Vymazat
  11. Jasnenko,

    děkuji za tipy a rady při tvorbě makronek! Dnes mi relativně vyšly - napodruhé. Pro mě jedna z nejdůležitějších informací, na kterou jsem v žádném receptu nenarazila, že při míchání madlové směsi a bílkové směsi dochází k řídnutí. Na každý plech jsem volila jinou hustotu, tak příště už to snad trefím jak se mi bude chtít. Nakonec jsem neupustila od varianty s cukrovým rozvarem, mám za to, že ten způsobí ten vláčná střed.
    Krásné Vánoce!
    K.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. K., jsem ráda, že alespoň některá rada pomohla:-) Moc díky i za tvůj postřeh s rozvarem. Dostala jsem před Vánoci kilo a půl mandlí, tak teď už tu svou makronkovou pauzu ani nemám na co svést...

      Vymazat
  12. Ahoj, mám pocit, že poslední odstavec je jako z mé hlavy, i já propadla makronkovému šílenství, pořád mi to jede v hlavě, asi skončím v makronkovém pekle:) Ne a ne se podařit nožička, jsou pěkné, moc dobré, ale není to makronka!! Bára

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Báro, :-) Je jedině makronkové nebe!:-)
      Od půlky dubna se vrhnu na další pokusy.

      Vymazat
    2. Muj dnešní první pokus zvláštní. Prvni plech hrůza. Druhy jsem stáhla teplotu lepší, třetí půl popraskáno, pul krásné. Teď jdu na čtvrtý a doufaaaaaaam bude výstavní:-)

      Vymazat
    3. Půl krásné už je přeci skvělá zpráva:-) Držím palce!

      Vymazat

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...