úterý 14. února 2012

Jáhelník se švestkami a mandlemi

Jáhly vznikají loupáním prosa. Žluté kuličky jsou veliké asi jeden milimetr. Jedná se o tradiční českou surovinu, na kterou se v poslední době zapomíná. V novověku ji totiž začala silně vytlačovat rýže. Což je škoda, protože pokrmy z jáhel jsou velmi lahodné a navíc mají vysokou výživovou hodnotu - obsahují draslík, hořčík, fosfor, měď, železo, zinek, vlákninu a vitamíny skupiny B. (zdroj wikipedie)
Jáhly je možné upravit nasladko, naslano či jako přílohu.  

Suroviny:
250 g jáhel 
voda + mléko + špetka soli na uvaření (já použila 500 ml mléka a 250 ml vody)
cca 100 g másla
cukr podle chuti (nejlépe třtinový)
cca 180 g tvarohu 
100 ml smetany ke šlehání
1 vejce
ovoce podle chuti a možností (já použila švestky ze svých mrazákových zásob)
oříšky (měla jsem po ruce mandlové lupínky a ke švestkám se skvěle hodily)
něco navíc: skořice 


Postup:
Předehřejte si troubu na 180°.
Jáhly pečlivě přeberte, propláchněte a několikrát spařte horkou vodou, abyste se zbavili nahořklé a natrpklé chuti. Poté uvařte dle návodu na obalu jáhel (mléko + voda + sůl). Jáhly během vaření hezky nabydou.
Po uvaření jáhel přidejte máslo a cukr (podle chuti) a dobře promíchejte. Poté vmíchejte také tvaroh a smetanu (obojí celý nákyp krásně zjemní a odlehčí). Nakonec rozmíchejte vajíčko.
Zapékací formu či pekáček vymažte máslem a vysypte např. krupičkou. Vlijte přibližně polovinu jáhelné směsi a na ni navrstvěte ovoce - já švesky rozpůlila, můžete i krájet atd. Podle chuti můžete pocukrovat a posypat lehce skořicí. Na ovoce rozetřete druhou půlkou jáhelné směsi, přikryjte a dejte péct.
Pečte přibližně 50 minut.
Na posledních 10 - 15 minut přidejte oříšky. Já posypala mandlemi a lehce třtinovým cukrem. 



Není dobré naplnit pekáček či formu směsí téměř až k okraji. Šťáva ze švestek se během pečení drala neúprosně ven...ehm:-)

4 komentáře:

  1. Zítra ho určitě vyzkouším.
    Doufám, že se povede. Je to
    prima recept.

    OdpovědětVymazat
  2. Jáhelník je výborný !
    Asi díky tomuto receptu:)

    OdpovědětVymazat
  3. To je jasné:-)) Ne:-) Jsem moc ráda, že se povedl a že chutná. Já dnes uvařila jáhelnou kaši s podušenými jablky na másle, mňam. Jáhly mi chutnají čím dál tím víc.

    OdpovědětVymazat

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...